Blogs & whitepapers

Kennisbank

Over sport- en speelparken

Onze artikelen

Wat kost een groen schoolplein?

Er zijn veel reden om een schoolplein aan te pakken. Is het plein oud en saai, zijn toestellen afgekeurd of hebben de kinderen veel last van de hitte op warme dagen? Dan ben je toe aan een nieuw (groen) schoolplein. Maar wat kost een schoolplein en waar moet ik rekening mee houden? In deze blog neem ik je mee in alle kosten die komen kijken bij het herinrichten schoolpleinen. Inclusief nuttige tips over externe financiering.

Ontwerpkosten van een groen schoolplein

Elk project begint bij het maken van een ontwerp. Verzamel eerst je wensen en ga daarna naar een ervaren schoolplein ontwerper. Daarbij is het slim om te kiezen voor een onafhankelijke ontwerper. De kosten voor een ontwerper zijn afhankelijk van de grootte van een project. De kosten variëren tussen de €3000 en €6000,- euro excl. btw. voor een geheel ontwerptraject (van schets tot definitief ontwerp).

Veel toestelleveranciers of hoveniers maken vaak vrijblijvend ontwerpen waar je op het eerste oog niks voor hoeft te betalen. Dit lijkt goedkope oplossing, maar vaak betaal je deze kosten alsnog bij de uitvoering van het plein. Daarnaast kun je de ontwerpen vaak zien als one size kleding. Het hoeft zeker niet verkeerd te zijn, maar het zal nooit zo goed passen als een maatpak.

Gemiddelde aanlegkosten per m2

Al voor je gaat ontwerpen is het mogelijk om met kengetallen een goed beeld te krijgen van de verwachte totale kosten. Voor een gemiddelde herinrichting hanteer ik een richtprijs van €100,- per m2 inclusief btw. Uiteraard is dit bedrag sterk afhankelijk van de bestaande situatie en je wensen. Voor een gemiddeld schoolplein van 1500 m2 zijn de verwachte aanlegkosten: €150.000 incl. btw.

Tijdens het ontwerptraject worden alle kosten steeds beter inzichtelijk. Zo weet je in een vroeg stadium al waar je financieel aan toe bent.

Niet te vergeten! Onderhoudskosten

Wat gebeurt er met het schoolplein na de feestelijke opening? Dan begint het echte werk pas, namelijk goed onderhoud en veel speelplezier. Goed onderhoud zorgt ervoor dat je jaren kan genieten van je groene schoolplein. Het onderhoud bestaat uit twee onderdelen: regulier en groot onderhoud. Het is belangrijk om per jaar een vast bedrag te reserveren.

Externe financiering aanvragen? Dat kan!

Voor veel scholen is het lastig om de complete herinrichting van een schoolplein zelf te financieren. Gelukkig zijn er veel subsidiemogelijkheden voor schoolpleinprojecten. Denk aan:

    • Regenwater subsidies

    • Groene schoolplein subsidies

    • Lokale fondsen

    • Etc.

Hoe groot de subsidiekansen zijn, verschilt per regio en project. Een project dat veel (sociale) impact heeft, heeft meer kans op subsidies dan een project waarbij dit niet aanwezig is. Daarnaast is financiële daadkracht erg belangrijk voor slaagkans van een project. Dit geeft zekerheid en voorkomt dat een project uiteindelijk niet doorgaat. Een minimale eigen inbreng van opdrachtgever van 60-70% is gebruikelijk. Om een beter beeld te geven zie je hieronder een rekenvoorbeeld:

    • Totale kosten schoolplein: €100.000

    • Gemiddelde eigen inbreng (60% – 70%): €60.000 – €70.000

    • Subsidies en fondsen (30% – 40%): €30.00 – €40.000

Kostenplaatje op maat?

Ben je benieuwd wat jouw nieuwe schoolplein gaat kosten en wat de mogelijkheden zijn? Neem contact met ons en maak vrijblijvend een afspraak voor een verkennend gesprek over de mogelijkheden.

Stan Krijnen
Adviseur

Tip!

Binnenkort aan de slag met een nieuwe speelplek? Download alvast het gratis inspiratieboek. Boordevol ideeën voor een veilige én uitdagende speelplek.

Download het gratis inspiratieboek

Lees meer

Het WAS is er alleen om te jen(NEN)!?

Iedereen die ooit een speeltoestel in de openbare ruimte heeft geplaatst zal ermee bekend zijn: Het WAS, oftewel het Warenwetbesluit attractie- en speeltoestellen. Door veel beheerders (scholen, gemeenten, kinderdagverblijven, campings, etc.) worden deze regels gezien als lastig en ingewikkeld, waardoor speelplekken niet optimaal ingericht worden en risicovol spelen wordt gemeden. Dat is jammer! Je kunt je dan afvragen… slaan we niet door in deze wet- en regelgeving?

Waarom het WAS?

Het WAS is in 1997 ingevoerd omdat er geen richtlijnen waren voor het leveren en plaatsen van attracties en speeltoestellen. Iedereen mocht zelf speeltoestellen bouwen en in de openbare ruimte plaatsen. Zo stonden veel eigen fabricages die voor gevaarlijke situaties zorgden omdat ze niet kundig gebouwd waren. De wet zorgde ervoor dat fabrikanten niet meer zomaar alles mochten bouwen. Speeltoestellen moesten aan de wet voldoen en volgens NEN-normen gebouwd worden. Deze NEN-normen geven handvatten aan het ontwikkelen van veilige speeltoestellen.

Wanneer is een speeltoestel een speeltoestel?

Volgens het WAS is een speeltoestel een constructie die is gemaakt voor vermaak of ontspanning. Hierbij mag uitsluitend gebruik worden gemaakt van zwaartekracht of fysieke kracht van de mens. Door de opkomst van het natuurlijk spelen is het herkennen van speeltoestellen de laatste jaren echter een stuk lastiger geworden. Want is die liggende boomstam naast een pad nou een speeltoestel of een zitbankje?

“Het herkennen van speeltoestellen de laatste jaren echter een stuk lastiger geworden.”

Het WAS2023, aangescherpte regels per 1 juli

Door deze veranderingen in de speelwereld is het WAS door de jaren heen steeds vernieuwd en aangepast aan trends en veranderingen. Zo is recent nog, op 1 juli, de aangescherpte WAS2023 in werking getreden. Als ontwerper merk ik dat de wetgeving voor twijfel zorgt bij zowel beheerder, aannemer en producent. Iedereen wil het beste voor kinderen, maar niemand wil iets maken wat niet mag volgens de wet. Daardoor worden diverse elementen vaak voor de zekerheid gekeurd, want “je weet maar nooit”. Iets wat speelplekken onnodig duur maakt. Je kunt je dan afvragen of we niet doorslaan in deze regelgeving, maar ik denk van niet. Het WAS is er niet om mensen te jennen. Het is goed dat er regels zijn als het aankomt op de veiligheid van kinderen. Het enige probleem is dat het begrijpen van en voldoen aan de WAS steeds ingewikkelder wordt.

“Als ontwerper merk ik dat de wetgeving voor twijfel zorgt bij zowel beheerder, aannemer en producent.”

Verdwijnt het risicovol spel door het WAS?

En voor wie denkt dat het WAS al het risico uit spelen haalt…. Nee hoor! Er is voldoende ruimte voor uitdagende speelplekken binnen de kaders van deze wet. Wist je bijvoorbeeld dat je volgens het WAS van 3 meter hoogte mag vallen (ongeveer de eerste verdieping van een huis)? Voor veel kinderen is dit risico genoeg is mijn ervaring 😉.

Keuren of niet keuren?

Ik hoop dan ook van harte dat de nieuwe regels mensen niet afschrikt om toffe, uitdagende speelplekken te blijven bouwen en plaatsen. In mijn optiek is het belangrijk dat we met gezond verstand moeten kijken naar het WAS. Twijfel je of iets gekeurd moet worden? Neem dan contact op met een ontwerper of keuringsinstantie en blijf zeker niet zitten met twijfel.

Stan Krijnen
Adviseur

Tip!

Binnenkort aan de slag met een nieuwe speelplek? Download dan eerst het gratis inspiratieboek. Boordevol ideeën voor een veilige én uitdagende speelplek.

Download het gratis inspiratieboek

Lees meer

Buitenles is gezond! Zo richt je het schoolplein erop in

Gemiddeld zijn kinderen 99,5% van hun schooltijd binnen en dat terwijl twee derde van de leerlingen én leraren vaker naar buiten wil. En dat is jammer, want buitenles heeft ontzettend veel (gezondheids) voordelen. Zo kunnen kinderen zich beter concentreren en gaan ze creatiever denken! Hoe leuk is dat?! Benieuwd naar nog meer voordelen van buitenles én hoe je het schoolplein inricht voor het geven van buitenles? Lees dan snel verder!

De voordelen van buitenles

Buitenlessen hebben ontzettend veel voordelen. Wist je dat leerlingen meer reken- en taalfouten maken bij een slechte luchtkwaliteit? (bron: TNO) Als de klas op gezette tijden lekker naar buiten gaat, neemt het kooldioxidegehalte enorm af waardoor de luchtkwaliteit verbetert. Daarnaast zorgt gebrek aan beweging ervoor dat kinderen informatie minder goed kunnen verwerken. Nadenken, problemen oplossen en redeneren zijn dan een stuk lastiger. En dat is nou nét wat we verwachten van kinderen op school.

Naar buiten!

Nederland zou wat dat betreft een voorbeeld kunnen nemen aan Finland en Japan. In beide landen zijn de kinderen een kwart van hun schooldag buiten en tóch staan ze bekend om hun hoge prestatiescores (PISA-scores). (bron: onderwijscommunity.nl) Weer of geen weer, ieder uur gaan de kinderen 15 minuten naar buiten om hun accu weer op te laden.

Soorten buitenlessen

Oké, buitenlessen zijn dus goed voor schoolgaande kinderen, maar hoe bereid je een buitenles voor? Het makkelijkste is gewoon met de hele klas naar buiten gaan en daar doen wat je eigenlijk binnen wilde doen. Zorg wel voor een vast uitlegpunt, zoals de rand van de zandbak, een buitenlokaal of een plek in de buurt van een herkenbaar object (een grote boom of een picknicktafel). Dit zorgt voor rust in de les en op deze plek kan, bijvoorbeeld door middel van een kring, iedereen de leerkracht verstaan. Maar een buitenles kan ook in de vorm van bewegend leren, sporten en natuureducatie.

Een start maken met buitenles geven

Buitenlessen moeten laagdrempelig zijn om er als school een start mee te maken. De natuur in, de kinderen op het schoolplein laten oefenen met de leerstof of nieuwe spellen en mogelijkheden aanleren. De juiste inrichting van een buitenspeelplek bij de basisschool draagt bij aan het slagen van het geven van buitenlessen.

Schoolplein inrichten voor buitenles

Het IVN, de landelijke organisatie die zich inzet voor natuureducatie, ziet dat scholen wel bomen en plantenbakken hebben, maar daar mogen de kinderen niet aankomen. Jammer! Wat nou als je het schoolplein zo inricht dat de kinderen wél kunnen leren van en in de natuur? Een groen schoolplein maakt dat mogelijk. Een groen schoolplein is juist optimaal ingericht qua ruimte- en zintuigstimulatie. Een juiste combinatie van groen waarin kinderen kunnen spelen, groen waar ze zelf hun handen in kunnen zetten en ook ‘kijkgroen’.

3 praktische tips voor een optimale inrichting

Voordat je aan de slag gaat met het ontwerpen van een vernieuwde buitenruimte om buitenlessen te geven is het belangrijk te bedenken hóe je les wilt geven en daar het schoolplein op in te richten. Doe je dat niet? Dan wordt de buitenruimte vaak te weinig (of niet) gebruikt. Bijvoorbeeld:

  1. Zorg voor voldoende schaduw zodat de kinderen en leraren niet in de zon kijken.
  2. Bedenk of en hoe de kinderen aantekeningen moeten maken. Papier is vaak lastig. Krijtbordjes of tablets kunnen een goed alternatief zijn.
  3. Kies voor het buitenlokaal een rustige plek met zo min mogelijk prikkels. Zo blijven kinderen beter bij de les.

SNK denkt graag mee

SNK Outdoor speel- & sportplaatsen denkt graag mee over hoe een school zijn speelplein goed kan inrichten om het buiten lesgeven optimaal te kunnen stimuleren. Wil je meer weten? Neem gerust contact op!

Liever eerst wat inspiratie opdoen? Download het gratis inspiratieboek!

Lees meer

Zo creëer je een inclusieve speeltuin

Spelen is niet alleen leuk, maar ook super belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen. Zo leren ze zichzelf en de wereld om hen heen kennen en maken ze contact met leeftijdsgenootjes. Maar 90% van alle speelplekken in Nederland zijn niet even toegankelijk voor alle kinderen. Gelukkig wordt er steeds meer aandacht besteed aan inclusief spelen, zodat iedereen samen kan genieten van spelen. Maar wat is inclusief spelen precies? En hoe creëer je nou een inclusieve speeltuin? Lees snel verder om antwoord te krijgen op deze vragen.

Wat is inclusief spelen?

Inclusief spelen betekent dat alle kinderen, met of zonder handicap, kunnen deelnemen aan het spel. Wist je dat er in Nederland ongeveer 120.000 kinderen zijn tussen de 0 en 17 jaar met een of meerdere beperkingen? Dit kunnen zowel zichtbare als onzichtbare beperkingen zijn. Kinderen met een handicap zijn in de eerste plaats ook gewoon kinderen en willen er net zoals alle andere kinderen bij horen. Daarom is het zo belangrijk dat (groene) speelplekken zo zijn ingericht dat elk kind hier kan komen en spelen.

Hoe zorg je voor een inclusieve speeltuin?

De eerste en belangrijkste stap naar een inclusieve speeltuin is het weghalen van (sociale) drempels en niet de nadruk te leggen op de handicap. Hiervoor houden wij de stelregel 100-70-50 aan. Dit betekent dat 100% van alle kinderen (en hun families) zich welkom voelt, dat 70% van de speeltuin goed toegankelijk is en 50% van de speeltoestellen door alle kinderen gebruikt kan worden. Deze norm welke ook wordt gebruikt binnen het samenspeelakkoord.

4 essentiële onderdelen voor een inclusieve speelplek

  • Verharding
    Allereerst wordt gekeken naar de zones die verhard dienen te worden. Denk aan bijvoorbeeld (hoofd) looproutes.
  • Zonering
    Het projectgebied wordt opgesplitst in verschillende zones. Elk kind is anders en dat vraagt om een gerichte invulling. Elke zone geeft invulling aan een specifiek speltype.
  • Invulling
    Aan de hand van de wensen uit het PVE wordt gekeken naar een geschikte invulling voor de speelplek. Denk hierbij aan de speelaanleidingen, toestellen, ondergronden etc.
  • Beplanting
    Als laatste wordt invulling gegeven aan planten en bomen. Deze moeten niet alleen mooi zijn maar ook ten positieve bijdragen aan biodiversiteit en het bestrijden van hittestress. Hout, gras en zand en water dagen uit tot creativiteit en spel. En het is nog beter voor het milieu ook!

Inclusief spelen kan soms een uitdaging zijn, maar het is het zeker waard. Door een inclusieve speelplek te creëren, geef je alle kinderen de kans om zich te ontwikkelen, te groeien en vooral te genieten van spelen. En dat is toch waar het allemaal om draait?

Meer weten?

Wil je meer informatie over de aanleg van een inclusieve speeltuin? Neem gerust contact op! SNK Outdoor weet precies wat er nodig is om een speeltuin toegankelijk te maken voor ieder kind, met of zonder handicap.

Liever eerst wat inspiratie opdoen? Download het gratis inspiratieboek!

Lees meer

Wat is een groen-blauw schoolplein?

Je ziet ze overal en ze komen als paddenstoelen uit de grond. Groen-blauwe schoolpleinen. Een trend waarbij grijze buitenruimtes, groen worden gemaakt en water een wezenlijke rol speelt. Maar wat is een groen-blauw schoolplein precies, waarom zijn deze pleinen zo belangrijk en waar begin je?

De afgelopen jaren zijn al veel mooie groen-blauwe pleinen aangelegd. Helaas worden ook veel (onnodige) fouten gemaakt waardoor deze pleinen binnen korte tijd veranderen in een zand- en moddervlakte waar niet iedereen blij van wordt. Zonde van alle energie die in het project is gestopt.

Hieronder leggen we uit waarom een groen-blauw schoolplein zo belangrijk is, wat het precies inhoudt en wat handige stappen zijn om tot een mooi eindresultaat te komen.

Waarom is een groen-blauw schoolplein belangrijk?

Klimaatverandering zorgt voor steeds meer uitersten. De zomers worden warmer en buien steeds heftiger. Dit resulteert in verschillende vormen van overlast. Denk aan straten en kelders die onder water lopen of extreme hitte waardoor we slecht slapen en buiten zijn als minder prettig wordt ervaren.

Met veel bestrating in de leefomgeving, wordt veel waardevol regenwater afgevoerd naar rivieren. Door minder bestrating toe te passen kan veel regenwater lokaal in de bodem worden opgenomen. Dit heeft een verkoelend effect en zorgt dat het grondwaterpeil wordt aangevuld voor droge periodes. Hiermee kunnen wij samen zorgen voor de aanvulling van drinkwater. Ook zorgt het lokaal opvangen van regenwater ervoor dat bomen en planten minder afhankelijk worden van bijvoorbeeld beregening.

(Verharde) schoolpleinen zijn plekken waar vaak veel overlast van klimaatverandering wordt ondervonden. Zo trekt een tegelverharding veel warmte aan en kan er wateroverlast ontstaan bij heftige buien.

Om onszelf en de omgeving te beschermen tegen het veranderende klimaat moeten we onze leefomgeving aanpassen. Dit noemen wij klimaatadaptatie.

Wat is een groen-blauw schoolplein?

Door van grijs naar groen-blauw te gaan maken we schoolpleinen klimaatbestendig. Dit wil zeggen dat maatregelen worden genomen om het schoolplein te beschermen tegen de extremen van het veranderende klimaat. Een aantal voorbeeldmaatregelen zijn:

    • Tegels eruit, groen erin. Hiermee kan water infiltreren in de bodem, het oppervlak wordt minder heet en beplanting zorgt voor schaduw, schone lucht en geeft ruimte voor meer biodiversiteit.

    • Hemelwaterafvoer afkoppelen. Zorgt ervoor dat het riool wordt ontlast tijdens heftige buien en water kan infiltreren in de bodem.

    • Bomen planten. Zorgt voor meer schaduw op het schoolplein tijdens hete dagen en trekt meer natuur naar het schoolplein.

Naast bescherming bieden, heeft een groen-blauw schoolplein meer voordelen. Zo wordt bij vergroening meer ruimte gecreëerd voor spelen, leren, ontwikkelen en ontdekken. Dit is goed voor de gezondheid, beweging en concentratie van kinderen. Wetenschappelijk onderzoek toont tevens aan dat leren in het groen positieve effecten op leerresultaten heeft en zorgt voor minder pestgedrag op het schoolplein.

Waar begin je?

Groen-blauwe speelplekken zijn er in veel verschillende soorten en maten. Belangrijk is om goed na te denken over een duidelijke visie op onderwijs en hoe dit zich vertaalt naar een passend schoolplein. Daarnaast moet niet vergeten worden dat een schoolplein op de eerste plaats een speelplek is en daarmee om een deskundige inrichting vraagt.

Vaak ontstaat het idee voor een groen-blauw plein en wordt meestal te snel naar een ontwerper of hovenier gestapt om een compleet plan uit te laten werken. Hieruit ontstaan plannen die niet goed aansluiten bij de behoeften van de gebruikers en de visie van de school. De inrichting van een groen-blauw schoolplein is een bouwproject op zich, waar veel bij komt kijken. Met de juiste aanpak hoeft dit zeker niet moeilijk zijn en is het juist een leuk traject om samen vorm aan te geven.

Stap voor stap naar een groen-blauw schoolplein

Nog voordat er wordt begonnen aan het stappenplan is het belangrijk dat een projectgroep wordt samengesteld en een (onderwijs)visie wordt gevormd. Betrek de kinderen en waar nodig de buurt voor extra draagvlak. Volg daarna het onderstaande stappenplan:

1.      Verzamelen van wensen en eisen (PVE)

2.      Ontwerptraject

3.      Zoeken van een geschikte aannemer of hovenier

4.      Realisatie

5.      Gebruikersfase

Zoek professionele begeleiding waar nodig binnen het traject. Dit bevordert de snelheid, zorgt voor een ontwerp dat beter aansluit bij de behoeftes en waarborgt de veiligheid.

Meer weten of interesse in begeleiding bij het vergroenen van jullie schoolplein? Neem dan vooral vrijblijvend contact met ons op voor de mogelijkheden.

Lees meer

Hittestress: wat is het en hoe kunnen we ons hiertegen beschermen?

Een goed ingericht speelplein helpt tegen hittestress

Weet je het nog? Temperaturen van bijna 40 graden deze zomer. Met veel drinken en waterspelletjes werden de dagen doorgekomen. Of wat te denken van de nachten? Zonder airco gaan slapen na een tropische dag is geen pretje. Maar wen er maar aan. Weersextremen zullen door de klimaatverandering vaker voor gaan komen. We krijgen vaker periodes van langere dagen met hitte in Nederland, zo blijkt uit een internationaal onderzoek waar ook het Nederlandse KNMI aan deelnam. “Extreme hitte komt in Europa de laatste jaren vaker voor en is intenser, de verwachting is dat dit alleen maar erger wordt”, is een van de conclusies van het onderzoek.

Hittestress is een sluipmoordenaar

Klimaatexpert Martijn Steenstra van ingenieursbureau Sweco bevestigt dit beeld: “Opvallend feit is dat in het ergste scenario het aantal dagen met hittegolven in Nederland van 2051 tot 2100 toeneemt met 20 procent en dat 68 procent van alle doden door natuurrampen in Europa in de periode 1980-2017 vielen door hittestress. Hittestress is een sluipmoordenaar.”

Het woord hittestress is gevallen. Het is de hinder die we ervaren op warme dagen. Hoe warmer het is, hoe lastiger het wordt voor de mens. Er wordt minder hard gewerkt. Er kan minder goed worden geleerd. Het lijdt tot hoofdpijn, duizeligheid, misselijkheid, onstabiel lopen en/of bleekheid en extreme hitte kan er zelfs toe lijden dat mensen sneller overlijden.

Aanpassing speelplekken eerste stap

De aanpassing en inrichting van speelplekken, parken en schoolpleinen kan voor gemeenten en schoolbesturen een eerste stap zijn om weerstand te bieden tegen weersextremen. De juiste inrichting van speelplekken zorgt ervoor dat ondanks hoge temperaturen er toch volop gespeeld kan worden op warme dagen. Nu is onze leefomgeving (en speelplekken in het bijzonder) vaak nog niet ingericht om de extreme weersomstandigheden, zoals de extreme hitte, maar ook de extreme neerslag, te weerstaan. De grote hoeveelheid verstening helpt niet de hittestress te bestrijden, maar zorgt er ook voor dat bij extreme neerslag, het water niet kan infiltreren in de bodem.

7 graden verschil

Per woongebied in Nederland kunnen hitte-extremen enorm verschillen. Woon je op het platteland of in een stad? Universiteit Wageningen onderzocht dat het verschil in temperatuur dan wel kan oplopen tot 7 graden. In datzelfde onderzoek bekeken onderzoekers van de universiteit wat de invloed was van bomen en ‘ander groen’ op de temperatuur. Zij toonden aan dat de schaduw van bomen (dus vooral bomen met een groot groen bladerdak) niet alleen voor verkoeling zorgen. De gevoelstemperatuur bij mensen die in de zon zaten of mensen die zich in de schaduw begaven van bomen kon tot wel 10 graden verschillen. Het belang van goed ingerichte speelplekken is daarom enorm.

SNK Outdoor speel- & Sportplaatsen is gespecialiseerd in het creëren van groen-blauwe speelplekken. Stenen eruit en groen erin! Een groen-blauw schoolplein daagt uit tot bewegen en brengt kinderen in contact met de natuur. Een juist ingerichte groen-blauwe speelruimte beschermt niet alleen tegen de hitte, daarnaast is het goed voor de biodiversiteit en voor de afvoer van overtollig regenwater. SNK kan je van begin tot eind helpen bij het realiseren van een groen-blauwe speelplek. Dankzij onze groenachtergrond, kennis en passie voor spelen, weten we als geen ander hoe we deze aspecten het beste kunnen combineren. Zodat kinderen veilig kunnen ontdekken, leren, ravotten en spelen in een avontuurlijke omgeving.

Lees meer

Geen idee waar je moet beginnen?

Inspiratieboek

Kunnen wij je helpen?