Buitenles is gezond! Zo richt je het schoolplein erop in

Gemiddeld zijn kinderen 99,5% van hun schooltijd binnen en dat terwijl twee derde van de leerlingen én leraren vaker naar buiten wil. En dat is jammer, want buitenles heeft ontzettend veel (gezondheids) voordelen. Zo kunnen kinderen zich beter concentreren en gaan ze creatiever denken! Hoe leuk is dat?! Benieuwd naar nog meer voordelen van buitenles én hoe je het schoolplein inricht voor het geven van buitenles? Lees dan snel verder!

De voordelen van buitenles

Buitenlessen hebben ontzettend veel voordelen. Wist je dat leerlingen meer reken- en taalfouten maken bij een slechte luchtkwaliteit? (bron: TNO) Als de klas op gezette tijden lekker naar buiten gaat, neemt het kooldioxidegehalte enorm af waardoor de luchtkwaliteit verbetert. Daarnaast zorgt gebrek aan beweging ervoor dat kinderen informatie minder goed kunnen verwerken. Nadenken, problemen oplossen en redeneren zijn dan een stuk lastiger. En dat is nou nét wat we verwachten van kinderen op school.

Naar buiten!

Nederland zou wat dat betreft een voorbeeld kunnen nemen aan Finland en Japan. In beide landen zijn de kinderen een kwart van hun schooldag buiten en tóch staan ze bekend om hun hoge prestatiescores (PISA-scores). (bron: onderwijscommunity.nl) Weer of geen weer, ieder uur gaan de kinderen 15 minuten naar buiten om hun accu weer op te laden.

Soorten buitenlessen

Oké, buitenlessen zijn dus goed voor schoolgaande kinderen, maar hoe bereid je een buitenles voor? Het makkelijkste is gewoon met de hele klas naar buiten gaan en daar doen wat je eigenlijk binnen wilde doen. Zorg wel voor een vast uitlegpunt, zoals de rand van de zandbak, een buitenlokaal of een plek in de buurt van een herkenbaar object (een grote boom of een picknicktafel). Dit zorgt voor rust in de les en op deze plek kan, bijvoorbeeld door middel van een kring, iedereen de leerkracht verstaan. Maar een buitenles kan ook in de vorm van bewegend leren, sporten en natuureducatie.

Een start maken met buitenles geven

Buitenlessen moeten laagdrempelig zijn om er als school een start mee te maken. De natuur in, de kinderen op het schoolplein laten oefenen met de leerstof of nieuwe spellen en mogelijkheden aanleren. De juiste inrichting van een buitenspeelplek bij de basisschool draagt bij aan het slagen van het geven van buitenlessen.

Schoolplein inrichten voor buitenles

Het IVN, de landelijke organisatie die zich inzet voor natuureducatie, ziet dat scholen wel bomen en plantenbakken hebben, maar daar mogen de kinderen niet aankomen. Jammer! Wat nou als je het schoolplein zo inricht dat de kinderen wél kunnen leren van en in de natuur? Een groen schoolplein maakt dat mogelijk. Een groen schoolplein is juist optimaal ingericht qua ruimte- en zintuigstimulatie. Een juiste combinatie van groen waarin kinderen kunnen spelen, groen waar ze zelf hun handen in kunnen zetten en ook ‘kijkgroen’.

3 praktische tips voor een optimale inrichting

Voordat je aan de slag gaat met het ontwerpen van een vernieuwde buitenruimte om buitenlessen te geven is het belangrijk te bedenken hóe je les wilt geven en daar het schoolplein op in te richten. Doe je dat niet? Dan wordt de buitenruimte vaak te weinig (of niet) gebruikt. Bijvoorbeeld:

  1. Zorg voor voldoende schaduw zodat de kinderen en leraren niet in de zon kijken.
  2. Bedenk of en hoe de kinderen aantekeningen moeten maken. Papier is vaak lastig. Krijtbordjes of tablets kunnen een goed alternatief zijn.
  3. Kies voor het buitenlokaal een rustige plek met zo min mogelijk prikkels. Zo blijven kinderen beter bij de les.

SNK denkt graag mee

SNK Outdoor speel- & sportplaatsen denkt graag mee over hoe een school zijn speelplein goed kan inrichten om het buiten lesgeven optimaal te kunnen stimuleren. Wil je meer weten? Neem gerust contact op!

Liever eerst wat inspiratie opdoen? Download het gratis inspiratieboek!

Over Stan

Hoi, Ik ben Stan Krijnen, eigenaar, projectleider en adviseur bij SNK. Van huis uit civiel ingenieur, maar inmiddels niet meer weg te denken uit de speelwereld.

In de afgelopen 6 jaar heb ik meer dan 100 speelplekken en 60 “groen” schoolpleinen mogen ontwikkelen. Met deze ervaring help ik onder andere scholen, gemeentes en kinderdagverblijven met de ontwikkeling van speelruimtes en deel ik mijn kennis waar mogelijk.

Zo maken we samen uitdagende en duurzame speelplekken waarbij onbevangen speelplezier centraal staat.

Kunnen wij je helpen?